De activiteit van vleesfabrikanten in heel Noord-Amerika blijft veel ophef maken, aangezien sommige verwerkingsbedrijven van grote bedrijven als Tyson en JBS hun activiteiten voortzetten. De voortdurende turbulentie onder de spelers van de vleesverpakkingsindustrie zal waarschijnlijk het vertrouwen van de consument schaden, zegt GlobalData, een toonaangevend gegevens- en analysebedrijf.
Volgens de recentste COVID-19 aangepaste voorspellingen van het bedrijf, zal de globale vleesmarkt 1,3 triljoen USD bedragen tegen eind 2020, wat wijst op een jaar-op-jaar daling van 5,3%. Dit staat in schril contrast met de verwachte robuuste basisgroei van de sector, die al vóór de pandemie plaatsvond. Vóór COVID werd verwacht dat de wereldwijde vleesindustrie in 2020 met 2,6% per jaar zou groeien tot een waarde van 1,4 biljoen USD.
Carmen Bryan, Consumer Analyst bij GlobalData: “Vlees is een basisvoedsel in vele culturen wereldwijd, dus de wereldwijde neergang is het gevolg van de huidige onzekerheid en de verstoringen van het aanbod waarmee vele markten te maken hebben. Hoewel de productie op de lange termijn zal stabiliseren, is een volledig herstel tot een pre-COVID-19 niveau onwaarschijnlijk.
COVID-19 zou zijn ontstaan uit een natte markt in Wuhan, China. Als gevolg daarvan zijn dierziekten in de schijnwerpers komen te staan, wat van invloed zal zijn op de koopgewoonten van de consument, met name wat betreft het aanbod en de distributie van producten op basis van vlees. In feite wordt 85% van de consumenten wereldwijd sterk beïnvloed door de betrouwbaarheid van een product of dienst.
Bryan gaat verder: “De vraag van consumenten naar transparante en schone praktijken heeft de afgelopen jaren veel aan kracht gewonnen en leidt tot aanzienlijke veranderingen op bijna alle FMCG-markten. Een crisis als deze zal de vleessector waarschijnlijk beïnvloeden door de vraag van de consument, vooral omdat het gaat om de volksgezondheid en de veiligheid.
Bovendien heeft sinds de uitbraak van het virus 44% van de respondenten wereldwijd toegegeven dat zij geen vertrouwen hebben in producten die op dit moment uit China komen of worden geïmporteerd. Vleesproducten in de VS zouden een soortgelijke trend kunnen volgen als de huidige crisis en het huidige besmettingspercentage niet worden onderdrukt.
Bryan voegt hieraan toe: “De snelle besmettingsgraad die vleesverwerkende bedrijven hebben laten zien, in combinatie met de schijnbare onmacht van spelers om het te stoppen, speelt in op de huidige bezorgdheid over vleesgerelateerde ziekten en verpakkingen. Als gevolg daarvan kunnen sommige consumenten ervoor kiezen om geen vleesproducten te kopen, in ieder geval tijdens de lockdown. Het gevaar hiervan is dat, als deze uitdagingen aanhouden, dit kan leiden tot nieuw koopgedrag, waarbij de consument zich steeds vaker tot vleesalternatieven wendt en daar op de lange termijn aan vasthoudt”.
Bron: © GlobalData